De continue strijd tussen de vrije radicalen en de antioxidanten
06 december 2020 

De continue strijd tussen de vrije radicalen en de antioxidanten

Er wordt en is veel over geschreven en toch merken we dat mensen vaak niet precies weten hoe het werkt. In deze blog

Het is een continue strijd tussen de antioxidanten en de vrije radicalen. De antioxidanten zijn de good guys en de vrije radicalen zijn de bad guys. Wie gaat de strijd winnen? Dat is geheel afhankelijk van je leefstijl.

Wat zijn antioxidanten?

Antioxidanten is een verzamelnaam voor stoffen zoals de vitamines E en C, spoorelementen zoals seleen en bioactieve stoffen, zoals aanwezig in groente en fruit. Antioxidanten ruimen vrije radicalen uit de weg. Dit zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels. Zo kunnen antioxidanten helpen tegen deze beschadiging en daarmee mogelijk op de lange termijn ziekten als kanker en hart- en vaatziekten voorkomen.

Wat zijn vrije radicalen en hoe komen ze in ons lichaam?

De vrije radicalen die in ons lichaam vorkomen zijn onder andere de schadelijke bijproducten van een normaal metabolisme (omzetten van voedsel in energie). Alles wat je eet en drinkt wordt normaal gesproken voor 85% gebruikt om je lichamelijke processen in stand te houden.

Vrije radicalen worden gevormd als voedsel omgezet wordt in energie en zijn moleculen waar een elektron ontbreekt. Kort gezegd: alles om ons heen bestaat uit atomen (90 natuurlijke soorten), en zijn met het blote oog niet te zien. Atomen kunnen samen met andere atomen moleculen vormen. Even terug naar scheikunde: 2 waterstofatomen en 1 zuurstofatoom vormen een watermolecuul (H2O).

Waaruit bestaan nu deze atomen?
Atomen bestaan uit drie kleinere deeltjes, namelijk elektronen protonen en neutronen. In de kern van een atoom zitten neutronen, die neutraal geladen zijn, en protonen met een positieve lading. De protonen en neutronen zijn zwaarder, waardoor ze in het midden van het atoom blijven zitten. Om de kern heen zweven elektronen. Elektronen hebben een negatieve lading. Ze worden door de positieve lading van de kern aangetrokken, waardoor ze rond de kern blijven zitten.

Nu weten we waard e elektronen zitten waarvan er dus een ontbreekt bij de vrije radicalen. Dat is een onstabiel molecuul en dan is het systeem zo gemaakt dat het onstabiele molecuul zo snel mogelijk een reactie aangaan met andere stoffen om weer stabiel te worden.

Onze cellen onder vuur door de vrije radicalen!

Doordat de vrije radicalen ergens een elektron zoeken en pakken ontstaat daar weer een onstabiel molecuul. En zo gaat dat dan maar door en ontstaat er een kettingreactie en ontstaan er steeds meer vrije radicalen.

Wat gebeurd er als de vrije radicalen de overhand krijgen? met andere woorden, ze zijn aan de winnende hand!!!

Wanneer ze schade veroorzaken, noemen we dat oxidatieve stress. Oxidatieve stress ontstaat wanneer er te veel vrije radicalen aanwezig zijn of wanneer deze stoffen zich op ongewenste plekken in het lichaam bevinden.

Wat kunnen we hieraan doen?

Gelukkig zijn we in staat om zelf vrije radicalen onschadelijk te maken. Het lichaam doet dit met behulp van antioxidanten. Antioxidanten maken vrije radicalen onschadelijk door een reactie er mee aan te gaan zodat er weer een elektron bijkomt en het molecuul weer stabiel is. Het lichaam heeft enorme hoeveelheden antioxidanten nodig om alle vrije radicalen te vernietigen of onschadelijk te maken. Daarom is de inname van veel antioxidanten zo belangrijk. Je vindt de meeste antioxidanten in groente en fruit. Bekende bronnen die veel antioxidanten bevatten zijn bijvoorbeeld bessen, noten en pure chocolade. Je vindt meer antioxidanten terug in groente en fruit als de kleur meer donker is.

Wie heeft te weinig antioxidanten in zijn lichaam?

  • mensen met bepaalde chronische ziektes
  • alcoholisten en rokers
  • senioren
  • intensieve sporters
  • mensen die niet of heel weinig bewegen
  • mensen die langere perioden last hebben van een hoge mate van stress
  • mensen die niet gevarieerd en/of niet gezond eten. (bv teveel suikers en te weinig fel gekleurde groenten)

Veel aandoeningen beginnen met kleine beschadigingen in het lichaam door de vele vrije radicalen die in ons lichaam aangemaakt worden. Daardoor kun je lichte klachten krijgen waardoor je je niet lekker voelt. Dat is al een eerste teken dat er iets moet gaan gebeuren. Maak die keuze om gezonder te gaan leven en minder kans te lopen om allerlei klachten en aandoeningen. We kunnen echt heel veel veranderen door gezonder te gaan leven, minder buikvet te krijgen en fitter en energieker te worden.

Waar zitten antioxidanten in?

  • Groene groenten: broccoli, paardenbloemblad, spruitjes, spinazie, erwtjes, groene kool, brandnetel en boerenkool
  • Overige groenten: pompoen, chilipeper, bloemkool, knoflook, aardappel, tomaat, wortel, zoete aardappel
  • Zuivel: kaas, eieren, melk, roomboter
  • Fruit uit Nederland: abrikoos, zwarte bes, goijbes, aardbei, framboos, braam, rode bes, cranberry, appel, kiwi
  • Tropisch fruit: papaya, mango, ananas, banaan, avocado, guave, lychee, cantaloupe meloen, passievrucht, granaatappel
  • Citrusfruit: grapefruit, mandarijn, sinasappel, citroen, limoen
  • Kruiden: peterselie, kruidnagel, kaneel, kurkuma, oregano, basilicum, komijn, salie, mosterdzaad, tijm
  • Noten en zaden: zonnebloempit, amandelen, hazelnoten, pinda’s, sesamzaad, walnoot, pompoenpitten

Boost je immuunsysteem!

Maak daarom een shake om je immuunsysteem te ondersteunen. Zorg dat je een goede blender hebt om zo’n fantastische shake te maken.

Van A tot Z: 200 gr rucola, 1 banaan, 1 gele paprika, 1 kopje aardbeien, 1/4 kopje pompoenpitten, 250 ml water en blenden

Power shake: 250 gr spinazie, 1 banaan, 1 kopje papaya, 1/4 kopje havermout, 2 eetlepels sesamzaad, 250 ml water en blenden

Ga die strijd aan met de vrije radicalen en gooi het roer om. daar kun je met SLIMdiet veel bereiken en ga je veel groenten eten en zorgen we dat je regelmatig en gevarieerd gaat eten. Voordelen zijn: fitter en slanker.

Lees onze blog over: “Pre- en probiotica, wat zijn dat nu eigenlijk?”

Wil je meer informatie: www.personalcoachingroermond.nl

Over de schrijver
Reactie plaatsen